15 July 2011

Tutorial || Read More cara mudah..



Kita selalu jumpa, blog yang intro ringkas 1,2 ayat pastu ada butang "Read More" atau pun "Baca selanjutnya" ataupun apa-apa perkataan milik tuhttp://www.blogger.com/img/blank.gifan tanah untuk menarik kita terus membaca entry selanjutnya.

Kalau gunakan wordpress, kita akan nampak seperti di bawah.



Tetapi kalau guna Blogspot? Kalau mintak tolong En Gugel, kebanyakan tutorial Bahasa Inggeris dan ada jugak yang dah lama. Dulu blogspot ada sediakan kemudahan ni, sekarang tidak lagi..

So macamana nak buat?



Mula-mula, masuk kat Setting/Site Feed.
Tukar kat Blog Posts Feed dari Full kepada Until Jump Break.

klik gambar untuk pembesaran

Tekan butang SAVE SETTINGS. Ok dah siap setting situ..Pergi pulak ke tab Design. Kat blog Posts, klik butang Edit macam kat bawah tu.

klik gambar untuk pembesaran

Paparan Configure Blog Posts akan keluar. Isi tempat yang ditandakan tu dengan perkataan sepower yang mungkin untuk menarik pembaca. Dah siap, klik Save kat bawah nun. Save juga Add and Arrange Page Elements. Dah siap, cubalah buat satu post..

klik gambar untuk pembesaran

Default New Post berada dalam tab Compose. Klik dpada Edit HTML seperti di atas. Pilih kat mana nak letak butang Read More tu, masukan coding di bawah :

Sila taip yer.

Siap sudah.. Sila preview atau publish untuk melihat kekemasan blog anda selepas ditambah Butang Read More seperti di blog saya..Yeay!




Ada soalan murid-murid?

Our Family..

Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie
Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers