14 December 2011

SBPA by CUEPACS


 Hari ni Datuk Omar Osman; Presiden CUEPACS datang ke tempat saya. Mengambil peluang, saya turut sama mendengar penerangan beliau tentang Saraan Baru  Perkhidmatan Awam.


Datuk Omar Osman bersama VIP yang sudi hadir.
 
Datuk Omar Osman sedang memberi penerangan

Salah seorang peserta sedang bersoal jawab. Semangat beliau harus dipuji.
Saya tidaklah mahu membuat kesimpulan tentang SBPA memandangkan saya masih samar walaupun diterangkan oleh Datuk sendiri. Mungkin perlu lebih banyak pembacaan dan penerangan yang lebih khusus sebab Jabatan saya lain sikit berbanding JPA. Tapi ada pengajaran dari taklimat hari ini. Sama ada dari Datuk Omar sendiri dan para peserta juga..

1- Walaupun kakitangan awam, bukanlah masanya lagi untuk bersenang lenang g
oyang kaki, makan angin ekon time pejabat. Malah sekarang kena fit, jaga body alignment dan BMI perlu dititikberatkan. Tak kiralah bilapun nak pencen.

2- Cara jawab soalan bila ditanya tentang boikot barangan dipasaran yang menaikkan harga. Biasanya bila kita ditanya : Encik boikot tak ayam?
Jawapan kita : Saya dan isteri memang tak makan ayam. Tapi anak-anak kami makan, jadi kalau tak beli ayam macamana?
Jawapan yang sepatutnya : Saya dan keluarga memang dah lama tak beli ayam. Kami memang setuju sangat boikot harga ayam ni.
Bukan nak menipu tapi kita sebagai pengguna harus berhak gertak penjual dan semua yang berkaitan dengan jual beli barang ni. Baru depa tau..(ayat diubahsuai mengikut kesesuaian).

3- Satu yang palig penting bila masa soal jawab, Saya terasa dengan seorang penyoal ni, membuatkan saya berfikir.
"Kadang-kadang kita terlalu asyik memandang keindahan langit sehingga kita terlupa akan kehijauan rumput dibumi. Bersyukurlah dengan kurniaan yang ada. Kerana apa yang awak dapat itu, sudah sangat memadai berbanding dengan kakitangan yang berpangkat rendah seperti N dan R.. Bersyukurlah...Hijaunya rumputlah yang memberi kita oksigen untuk meneruskan nafas, sedangkan jika kita melepasi atmosfera untuk menggapai langit, kita mungkin mati kerananya.."

4-Akhir sekali, jawapan Datuk kepada seorang penyoal kenapa bonus tidak diberi sama rata. Jawapan Datuk sama seperti jawapan Encik Hubby. Adil. Yang belajar tinggi-tinggi, tinggi jugaklah bonusnya...

Hmm..sesekali saya terasa seperti tersalah memilih bidang.. ops..bersyukur..





Our Family..

Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie
Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers