28 December 2009

Saya dalam kerinduan...

Harus mak meleleh air mata ni nyah!

Sudah beberapa hari saya terasa sayu dalam hati tapi saya lawan dengan senyuman..


Hakikatnya saya rindu.. saya rindu sangat dengan udara nyaman di pagi hari yang dapat saya hirup sewaktu di kampung. Saya rindu dengan keheningan mentari di kampung saya. Saya rindu dengan bau lumpur sawah, bau ikan air tawar, rindukan joran buluh buatan arwah mak, rindu nak memancing, rindu melihat burung layang2 terbang pulang di waktu petang, rindu angin petang yang membawa khabar bahawa malam bakal menjelang, rindu pada bunyi desir daun padi sewaktu angin bertiup, rindu pada bunyi katak dan cengkerik dimalam hari, rindu pada nasi goreng masakan arwah mak saya... oh.. saya rindu semuanya...

Serasa mahu pulang dan berbasikal di tepi laut dari Kuala Sanglang ke Kuala Sungai Baru seperti dulu-dulu..

Serasa mahu memancing dan merasai kembali keseronokan berlawan dengan emak, siapa dapat memancing ikan puyu paling banyak. Selalunya saya akan kalah!

Serasa mahu pulang dan mengutip pucuk kangkung dalam kolam ikan di belakang rumah dan menghidu bau selut yang berbeza dari bau asap kenderaan di sini...

Serasa mahu pulang dan mencium pipi mak sambil berbaring di atas ribaan emak seperti dulu-dulu..

Tapi semuanya telah pergi bersama arus masa yang berlalu.. Saya sudah tidak mampu mengulang semua detik itu..

Emak... Ketahuilah..tiada waktu yang adik lalui tanpa ingatan terhadapmu.. Sesungguhnya adik rindu!!! Datang dalam mimpi adik malam nanti ya.. Berikan adik senyuman paling manis tau.. Buat pengubat rindu...

Kalau saya balik kampung, saya akan curi-curi buka almari mak dan ayah, cari kain baju arwah mak dan cium.. Tapi bauan itu sudah tidak seperti dulu lagi...

Our Family..

Daisypath Anniversary Years Ticker
Lilypie
Lilypie Third Birthday tickers
Lilypie Breastfeeding tickers